March 29 2024 06:41:54
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 6

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,743
· Nejnovější pilot: Thehealthreviews23
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
Wilhelmshaven 18.12.1939
j4ck41
Nálet 3. skupiny Bomber Command na Wilhelmshaven dne 18.12.1939


Jak mohu žít mezi tímto laskavým plemenem hrdinů a neplakat? Téměř jako jednorožci, protože jejich činy blednou ve dvou legendách, ve kterých je oslavována hloupost i rytířkost. Každý, blázen i hrdina, bude nesmrtelný"
Keith Douglas, 1943


Dne 1. září 1939 vypukla Druhá světová válka, zatím nejstrašnější z vojenských konfliktů v lidských dějinách. V době krátce po vypuknutí války se britská vláda ještě bála schválit bombardovací útok na německý průmysl. Na poznámku že by RAF mohla bombardovat Porůří reagoval ministr letectví sir Kingsley Wood podrážděně poznámkou, že se jedná o soukromý majetek. Za těchto okolností se nadšeně ujal Western Air Plan 7B, který byl vypracován již několik měsíců před válkou Oddělením plánování Ministerstva letectví. Plán požadoval bombardování německého loďstva na jeho základně ve Wilhelmshavenu nebo jeho okolí. Kriegsmarine byla legálním vojenským cílem, navíc obklopeným vodou. Velitelství Bomber Command si chtělo nedočkavě vyzkoušet sílu svých svalů. Již 4. září provedlo 14 Wellingtonů ze 3. skupiny a 15 Blenheimů z 2. skupiny první ze série útoků proti Kriegsmarine. Blenheimy zaůtočily v malé výšce na kapesní bitevní loď Admiral Scheer v průlivu Schillig a čtyřikrát ji zasáhly. Žádná z pum ale nevybuchla! Wellingtony neúspěšně bombardovaly lodi Scharnhorst a Gneisenau na Labi. Pět Blenheimů a dva Wellingtony byly během této akce ztraceny. Přestože velitelství Bomber Command věřilo že všechny ztráty byly způsobené flakem, byl jeden Blenheim a jeden Wellington zničen nemeckými stíhači.
3. prosince zaútočila formace 24 Wellingtonů 3. skupiny proti křižníkům kotvícím u Helgolandu. Přestože nedocílily žádného zásahu všechny se vrátily na základnu i přes několik útoků německých stíhačů.
Další ozbrojená hlídka 12 Wellingtonů nad průlivem Schillig 12. prosince však tak dobře nedopadla. Polovina strojů byla ztracena.
Britské velitelské špičky však stále věřily v koncepci těsné formace bombardérů, které měli být schopny sami sebe ubránit. Věřili tomu, že většina ztrát - když ne všechny - byla způsobena flakem a ne stíhači.

Selhání nepřítele," poznamenal Air Commodore Norman Bottomley ve funkci staršího štábního důstojníka a od roku 1941 zástupce náčelníka štábu, musí být připsáno našemu dobrému létání ve formaci. Udržení těsné, neotřesitelné formace tváří v tvář i těch nejsilnějších akcí nepřítele je zkouška bojové účinnosti a morálky našeho bombardovacího letectva. Pro nás je to jako ´červená linka´, kterou nelze překročit, nebo být přitlačen ke zdi a nemít kam ustoupit ..."


V 15:00 17. prosince telefonoval velící důstojník 3. skupiny Air Vice-Marshal John Baldwin Air Commodorovi Bottomleyovi a urgoval rozkazy k dalším operacím proti německému námořnictvu. Pondělí 18. prosince se stalo nultým dnem. Air Chief Marshal sir Edgar Ludlow-Hewitt, velící důstojník Bomber Command, souhlasil s výhradou, že Wellingtony provedou útok z výšky 10 000 stop (3.050 m), což je mělo dostat nad efektivní dostřel flaku. Group Captain Goodwin, stařší štábní důstojník, vydal rozkaz k provedení útoku 24 letouny typu Wellington. Devět strojů, včetně velitelského letounu Wing Commandera Richarda Kelleta, měla poskytnout 149. squadrona z Mildenhallu. Dalších devět letounů mělo být od 9. squadrony z Honingtonu a šest od 37. squadrony z Feltwellu.
Operační rozkaz začínal slovy: "Cíl: zaútočit na nepřátelské válečné lodi v průlivu Schillig nebo ve Wilhelmshavenu. Zvláštní péče musí být věnována tomu, aby žádná bomba nespadla na pobřeží a nesmí se útočit na obchodní lodě ..."

Pozdě odpoledne 17. prosince přešly osádky účastnící se operace do hotovosti stand-by s dvouhodinovou lhůtou pro vzlet po 07:30 hod. osmnáctého ráno. Během večerního briefingu byly osádky seznámeny s úkolem. Letouny poletí ve formaci V po třech letounech ve tvaru velkého kosočtverce. Na čele poletí dvě V 149. squadrona. Na levé straně poletí dvě V 9. squadrony. Pravá strana bude složena ze zbývajících V 9. a 149. squadrony. Formaci bude uzavírat 37. squadrona, která vyzkouší nový typ formace - stupně po dvojicích nad sebou. Byl nařízen přísný rádiový klid. Komunikace mezi letouny byla povolena pouze Morseovými signály pomocí Aldisovy lampy. Každý letoun ponese tři 500 lb. protipancéřové tříštivé pumy. Příležitostní členové osádek z řad pozemního personálu se měli o akci dozvědět až v okamžiku vzletu.
Před úsvitem jeden Whitley z 87. squadrony 4. skupiny přelétl Severní moře a v 08:00 hod. se přiblížil k ostrovu Helgoland. Osádka odvysílala zprávu o počasí a otočila směrem k Anglii. Velitelství 3. skupiny udělilo poslední rozkazy. Start v 09:30 hod. Před odletem nad moře zaujmou squadrony své místo nad King´s Lynn.
Útok na Wilhelmshaven započal.

Letouny 9. a 149. squadrony se dle plánu setkali nad King´s Lynn, letouny 37. squadrony je díky opožděnému startu dohnaly až nad mořem a po celý let se opožďovaly. Po dvou hodinách letu začal mít F/L Duguid od 149. squadrony, na místě vedoucího druhého V přední části formace, problémy s otáčkami pravého motoru. Jeho navigátor signalizoval oběma letounům ve formaci ať se připojí ke Kelletovu V před nimi. Číslo 2 uposlechlo, číslo 3 však následovalo svého vedoucího na cestě domů. Oba stroje přistáli v Midlehallu v 01:25 hod. odpoledne.
Po třech hodinách letu, ve 12:30 hod. zahlédl W/C Kellet severoněmecké pobřeží nějakých 50 mil před nimi. Během přístí hodiny a půl budou jeho letouny v dosahu německých stíhacích letadel. Dlouhý let na jih je přivedl nad Wilhelmshaven co nejdál od flakových lodí soustředěných pod Frískými ostrovy. Cena za tento úhybný manévr však byla vysoká. Německá obrana byla varována a věděla o nich.
Šest Bf 109 odstartovalo vstříc Wellingtonům, které se bližily k průlivu Jade. Jakmile se ale stíhači pustily do útoku, zahájily protiletadlové baterie na pobřeží palbu, která zasilovala jak se Wellingtony blížily k Wilhelmshavenu. Bf 109 proto přerušily útok a uchýlily se na obě strany formace aby vyčkaly konce přehradné palby. Nejvážnějším důsledkem palby flaku bylo to, že levá část 9. squadrony a 37. squadrona vzadu uvolnily dosud těsnou formaci. Oba vedoucí S/Ldr. Guthrie od 9. a S/Ldr. Hue-Williams od 37. squadrony se ocitli trochu napřed od svých částí sestav. Když W/C Kellet nařídil otevřít pumovnice, bylo mnoho jeho letounů již nebezpečně rozptýleno po obloze.

Přestože byli Němci díky radarové stanici Freya na ostrůvku Wangerooge a námořní radarové stanici na Helgolandu varováni s dostatečným předstihem, nevěřili že by RAF vyslal své letouny do útoku za jasného dne. Teprve po vizuální identifikaci si luftwaffe uvědomila realitu útoku a stíhači začali opožděně startovat.
Ještě když stíhačky stoupaly k Wellingtonům zažili Němci další překvapení. Bombardéry nalétly s otevřenými pumovnicemi na Wilhelmshaven, ale ani jedna bomba nebyla svržena! Příkaz nebombardovat v případěm že by bylo zásahem ohroženo pobřeží, nedal Kelletovi jinou šancí. Britská letadla se proto obrátila a vydala se na cestu domů. Jak letěli přes německé ostrovy na sever zahájili BF 109 a Bf 110 sérii smrtících útoků.

První obětí se po výbuchu palivových nádrží stal letoun P/O Speirse ze 149. squadrony letící jako číslo 3 v Kelletově formaci. Wellington z bývalého Duguitova V rychle uzavřel formaci. S výhodou toho, že byly na čele formace a s pomocí disciplované a rozhodné pilotáže pokračovaly směrem k Anglii. Během následujícího dvacetiminutového souboje skončil jeden BF 109 po křížové palbě všech tří zadních střelců ve vodě. Pilot se stačil z potápějícího stroje dostat, ale nakonec se utopil pod tíhou své výstroje.

Z levé sekce 9. squadrony se zachránuly pouze dva letouny. Bill Macrae nouzově přistál u Sutton Bridge v Linconshiru a F/Sgt Petts také nouzově na pobřežním letišti v North Coates. S/Ldr Guthrie přistál s hořícím letounem do moře, Douglas Alisson vypadl z formace se zapáleným levým motorem. Challesův Wellington se roztrhl ve vzduchu pod palbou Bf 110 a poslední ze skupiny, Lines, se ztratil krátce poté. Pravděpodobně padl za obět Bf 110 od 2./ZG 76.

Pravé sekce udržovala formaci poněkud lépe než jejich protějšky. F/Sgt Ramshaw letící na levé straně V 9. squadrony, jehož letoun byl opakovaně zasažen Gordonem Gollobem, byl zklamán zjištěním že se obě střelecké věže zadřely. Sklopil proto letoun pod zbytek formace a s unikajícím palivem pokračoval v letu domů. V letounu S/Ldr Harrise ze 149. squadrony vypukl požář v zasažené přední střelecké věži. Další dávka vytrhla kus trupu a polovinu výškového kormidla. Za Harrisem se pokoušel Briden křivolakým letem dostat svůj těžce poškozený letoun dál i když rychle ztrácel palivo. Briden později nouzově sedl v moři. Harris nad nimi kroužil a sledoval jak nasedli do dinghy. Záchranáři z Cromeru a Sheringhamu sice okamžitě vyrazili, ale Bridena a jeho osádku již nikdy nikdo nespatřil. Harris sedl v Coltishallu. Ramshawovi motory zmkly těsně u Grimby. Jeho osádka byla vylovena rybářským trawlerem s vyjímkou zadního střelce Lilleyho, který byl po zraněni v kritickém stavu a zmizel ve vodě spolu s letouem.

V zadní části sestavy došlo téměř k absolutní katastrofě. Na základnu ve Feltwellu se vrátilo pouze letadlo "Cheese" Lemona letící ve dvojici se S/Ldr Hue-Williamsem. Jeho Wellington se totiž od sestavy oddělil ještě před Wilhelmshavenem, když druhý pilot omylem místo otevření pumovnice naplno vysunul vztlakové klapky. Letoun okamžitě vystřelil vzhůru a po ztrátě rychlosti přešel do střemhlavého letu, který Lemon a druhý pilot vybrali až těsně nad mořem. Cestou domů je napadla dvojice Bf 109. Přežili jejich útoky a jeden Bf 109 byl ztracen poté co zavadil křídlem o hladinu moře. Ve Feltwellu přistáli v 03:30 hod.. S/Ldr. Hue-Williams byl spatřen jak padá do moře s pravým křídlem v plamenech. Dvojice Wimberley a Lewis se snažila uniknout přízemním letem nad ostrůvkem Wangerooge. Zahlédl je ale poručín Helmut Lent ve svém Bf 110 a po jeho útocích skončily oba stroje v moři. "Pete" Wimberley byl jediný koho německé hlídkové čluny zachránili. F/Sgt Ruse udržoval formaci s F/O Thompsonem a byli jediní kdo toho dne cílevědomně odhodil pumy na německou loď několik mil na západ od mysu Schillig. Nedocílili však žádného zýsahu. Po dohozu pum sklonil Thompson příď letounu a prudce klesal severovýchodním směrem. Naposledy jej spatřil Ruseův zadní střelec jak s rozstřílenou zadní částí a bez zadní střelecké veže klouže kamsi pod ně. Také z Thompsonova letounu neměl nikdo přežít. Ani Rusemu se však nevedlo o mnoho lépe. Po zamrznutí zadní střelecké věže byl jeho letoun několikrát zasažen a s několika mrtvými členy osádky nouzově přistál v pískových dunách ostrova Borkum.

Zadní část sestavy přestala existovat. Německé stíhačky dosáhli limitu své vytrvalosti. Boj skončil.

Němečtí piloti nárokovali 34 sestřelů. 26 jich bylo RLM uznáno. Luftwaffe ztratila dvě Bf 109, další stroj byl odepsán po nouzovém přistání a všechny Bf 110 byly více či méně poškozeny. Výkony pravé části formace a Kelleta v čele přinutili jednoho německého velitele aby ve své zprávě zdůraznil "těsnou formaci a výborné zadní střelce bombardovacích Wellingtonů". V další zprávě však Němci uvedli: "Udržování sevřené formace Wellingtony a udržování jejího stálého kurzu z nich dělalo snadné cíle".

Nad Wilhelmshaven dorazilo 22 z 24 nasazených letounů. Pouze deset se jich dokázalo vrátit zpět do Anglie. 9. squadrona hlásila devět jistých a šest pravděpodobnývh sestřelů. 149. squadrona udávala tytéž počty a Lemon z 37. squadrony ohlásil jeden sestřel.
Většina starčích důstojníků 3. skupiny prostudovala události 18. prosince a učinila z nich mnohem nadějnější závěry, které jim měly současně zachovat tvář. Byla sice akceptována nutnost dovybavení Wellingtonů samosvornými nádržemi a kulomety v trupu, ale s přihlédnutím k těmto úpravém trvali na tom, že udrží-li se sevřená formace podle Kelletova vzoru, může si takový útvar vést překvapivě úspěšně. Seznam ohromujícího pčtu sestřelu 9. a 149. squadrony byl oficiálně uznán. Souhrn poučení 3. skupiny uzavíralo konstatování: "Podle všho můžeme věřit tomu, že velmi těsná formace šsti letounů Wellington je schopna vyváznout z dlouhého a těžkého útoku nepřátelských stíhacích letadel s velmi malými, možná i žádnými ztrátami našich letadel.". 2. ledna 1940 hlásil Air Vice-Marshal A.T. Harris, budoucí nejvyšší velitel Bomber Command, tehdy sloužící ve funkci AOC 5. skupiny, že dokud budou tvořit formaci ve dne alespoň tři bombardéry, jejich piloti se budou sami "považovat za schopné provést jakoukoliv akci."

Teprve pozdější období mělo donutit špičky Bomber Command k poznání, že bez vybojování vzdušné nadvlády či alespoň stíhacího doprovodu, jsou denní bombardovací nálety krvavou záležitostí. A tak se Bomber Command pomalu uchylovalo k nočním náletům. První z nich proběhl dne 19. bžezna 1940.

Většina mužů z obou stran, kteří se účastnili akce 18. prosince 1939, zahynula v pozdějších válečných letech.


Zdroj: Velitelství bombardovacího letectva - Max Hastings, Naše vojsko 1994, 1. vydání


Edit: cestin
Upravil/a j4ck41 dne 15-10-2006 03:03
 
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

teamspeak server Hosting by TeamSpeak3.com
Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

19-03-2024 14:59
Mrknutí

16-02-2024 16:54
1stCL .. forever :-)

15-02-2024 13:46
Chtěl jsem tu napsat výborný fór o České poště, ale mám obavu, že by vám to nedošlo.

02-02-2024 12:17
Nj, na rozdíl ode dneška tehdá ještě nešetřili.

29-01-2024 14:14
Dej vzorek.

29-01-2024 13:41
Rád bych tu napsal pár chemických vtipů, ale bojím se reakcí...

29-01-2024 12:29
Phantom bolševické promo Úsměv https://youtu.be/.
..

05-01-2024 17:45
Z 2:5 na 8:5.... zázrak

21-12-2023 16:25
Já jsem rád, že BMW potvrdilo, že moje letitá motorka si s tím poradí a nemusím to řešit :-)

21-12-2023 15:59
Ještě mohu kupovat Natural 98, který má ETBE. Nebo ještě se dá někde sehnat neoriginální těsnění na regulátor tlaku paliva, který bude dělat největší neplechu.

34,600,248 návštěv