Hawker Tempest
|
alfik |
Přidané 24-10-2008 20:52
|
Diskutující
Příspěvek: 4643
Založený: 21.04.06
|
Lodě a ženy jsou vždy rodu ženského neb jsou to mrchy
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
606_Temp |
Přidané 24-10-2008 21:30
|
Stařešina
Příspěvek: 5499
Založený: 19.08.07
|
no a muj dulezitej dotaz je v "o stranku dozadu"
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
|
|
|
|
1stCL_Fucida |
Přidané 24-10-2008 21:57
|
Hlavní administrátor
Příspěvek: 10627
Založený: 26.01.13
|
Imho jestli to tak je, tak je to chyba v ILovi.
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
|
|
|
|
3BAP_Rohlos |
Přidané 25-10-2008 11:37
|
Uživatel
Příspěvek: 816
Založený: 08.01.07
|
Dělej, že vo tom nevíš Tempi.. |
|
|
|
606_Temp |
Přidané 25-10-2008 11:56
|
Stařešina
Příspěvek: 5499
Založený: 19.08.07
|
kua ale kdyz uz jsem se naucil prepocitavat rozumne km/h na mph, tak to abych zacal znovu. Me spsi zajimalo, jestli nekdo nevidel nejake prohlaseni, proc ze to tak je. urcite na to uz snad nekdo musel upozornit.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
|
|
|
|
3BAP_Rohlos |
Přidané 25-10-2008 12:51
|
Uživatel
Příspěvek: 816
Založený: 08.01.07
|
No esi sou to námořní knoty, tak to bude 1 knot = nějakejch 1,8.. km/h, ale myslím, že existujou i pozemní knoty a to by mělo bejt rovnaký jako míle za hodinu ne? |
|
|
|
606_Temp |
Přidané 25-10-2008 13:10
|
Stařešina
Příspěvek: 5499
Založený: 19.08.07
|
Ty pozemni to prave nejsou. Chapu ze je Tempest letadlo pro palubni sluzbu, ale stejne bych tam mel radeji ty mile
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
|
|
|
|
alfik |
Přidané 25-10-2008 16:04
|
Diskutující
Příspěvek: 4643
Založený: 21.04.06
|
Pozemní uzle neexistují. U pozemáků se používá mph, tedy miles per hour - mílí za hodinu. Pozemní míle má 1609m.
1 knot (mn. č. knots proto kts - česky 1 uzel) je jednotka rycholsti. 1 kts = 1 NM/h (naval miles - 1852m). NM je definována takto: Jedna námořní míle je vzdálenost jedné obloukové minuty na rovníku. To pro zažrané navigátry Proto na sletech výdycky tvrdím že pro mě je naopak frustrující furt si převádět knoty a fíty per minyt na které jsem zvykl na km/h a m/s
Tato jednotka vznikla historicky takto: Na lodích se do vynálezu lodního šroubu rychlost měřila pomocí tzv. "navigační šňůry". Je to prkénko s dírkou v prostředku na který je navlečena šňůra, když se hodí do vody, zastaví se v ní a loď pluje dál. Na provázku jsou cca po 51 cm uzlíky, a stačí tedy spočítat kolik jich prošlo mezi prsty za jednu sekundu a máme rychlost v uzlech.
Původně ovšem tato délka nebyla zrovna 51cm, byla přibližně tolik kolik je délka paže, a tudíž délka jednoho oka na smotaném provázku když ho motáte v ruce to že obvod rovníku je takový že to zhruba sedí se zjistilo až po přeměření zeměkoule Jamesem Cookem, který jako první na světě mohl dostatečně přesně změřit zem. délku, jednak proto že měl k dispozici chronometr s nepokojem, který byl dostatečně přesný i po roce, a jednak měl cirkumpolár, který umožňuje určit zem. délku také, a ten byl právě vynalezenou novinkou. Podle údajů byl vynalezen "nějakým čechem" ale dosud jsem nenašel který by to mohl být.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
alfik |
Přidané 25-10-2008 16:14
|
Diskutující
Příspěvek: 4643
Založený: 21.04.06
|
Orientačně se dá přepočítávat tak, že kts vydělíte dvěma a máte o něco víc než km/h. Ono to 1,852 je dost blízké dvěma.
Ještě dodám, proč vlastně se v letectví (kromě sovětského a postsovětského) používají námořní jednotky, jak pro délky tak pro rychlosti: Důvody jsou dva a jsou jednoduché: Jednak, celosvětově se po počátečních krůčcích letadel, kdy už byly "použitelné" pro obchod, poštu a válku, rekrutovali letci ponejvíce z námořníků. Bylo jich signifikantní množství, a měli již navigační přípravu, a tak je nebylo nutno tuto učit. Druhý je ten, že použitelné mapy (a to paradoxně i ty vnitrozemní) pro navigaci měli vlastně jen námořníci. Hospodářské mapy a mapy bojišť pro pozemáky se ukázaly být (z navigačního hlediska) na dvě věci. A námořní mapy byly na přelomu min. století už standartně v NM.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
606_Temp |
Přidané 25-10-2008 16:51
|
Stařešina
Příspěvek: 5499
Založený: 19.08.07
|
no ano, to vicemene vsichni vi. Me zajimalo proc to ma pozemni letadlo, ktere nikdy rychlomer v knotech nemelo.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
|
|
|
|
LesniHU |
Přidané 25-10-2008 18:28
|
Stařešina
Příspěvek: 5611
Založený: 30.09.05
|
Nevim, jestli melo nebo nikdy nemelo, kazdopadne manual od Tempesta II udava vsechny rychlosti i v knotech. |
|
|
|
606_Temp |
Přidané 25-10-2008 18:41
|
Stařešina
Příspěvek: 5499
Založený: 19.08.07
|
jj, v manualu pro mk.II jsou knoty uvedeny v zavorkach za milema, ale u mk.V tam neni ani zminka a u popisu panelu je jasne videt fotka s budikem M.P.H
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
|
|
|
|
alfik |
Přidané 27-10-2008 19:36
|
Diskutující
Příspěvek: 4643
Založený: 21.04.06
|
No jo, omlouvám se
Je to úchylka z dob kdy jsem byl placený za to že někomu něco vysvětluju
Ale proč to tam tak je, netuším. Možná že prostě tohle letadlo vzniklo v době kdy se ty budíky normalizovaly na uzle. Předtím měli i amíci letadla s mph, potom s kts.
Pokusím se zjistit kdy k unifikaci došlo, měl jsem za to že to bylo po válce ale kdoví, třeba to začalo dříve.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
1stCL_Fucida |
Přidané 27-10-2008 20:09
|
Hlavní administrátor
Příspěvek: 10627
Založený: 26.01.13
|
snad i pozemní Amíci měli rychloměr v MpH, ne? Jen námořníci ne..
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
|
|
|
|
alfik |
Přidané 28-10-2008 12:16
|
Diskutující
Příspěvek: 4643
Založený: 21.04.06
|
Právě že někdy v těch dobách došlo k unifikaci, dnes je podle předpisů vše jednotně v knotech, i u civil i u vojska - včetně NATO. Měl jsem zato že k tomu došlo až po válce, ale nevylučuji (podle toho Tempíkova příspěvku) že už za války, tedy u US letadel.
Jinak mezinárodně se to dost vleklo, např. Francouzi z celkem pochopitelného vzdoru si ponechávali metrický systém ještě i poté co byli v NATO.
Pak jejich civilní letadla začaly mít problémy na mezinárodních letištích, až jim Asociace letištních služeb pohrozila (v r. 1963!) že ztratí možnost létat mezinárodně tak přešli na kts.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
606_Temp |
Přidané 28-10-2008 20:20
|
Stařešina
Příspěvek: 5499
Založený: 19.08.07
|
no jenze to by museli mit napriklad knotovej rychlomer i spitfire IXe, 25lb, Muustangy mk.III a dalsi stroje, co prisli az po Tempestu. Nevim kdy prisla unifikace, kazdopadne ja sosobne jsem nevidel jedinou fotografii/manual tempestu s knoty, ale prave s MPH.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
|
|
|
|
FK_Rychtyg |
Přidané 28-10-2008 21:20
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 467
Založený: 20.01.07
|
1stCL_Fucida napsal:
snad i pozemní Amíci měli rychloměr v MpH, ne? Jen námořníci ne..
tak tak. Kts se používají(li) pouze v letectví, mořeplavbě (ponorky, lodě) a meteo (zejména pro určování rychlosti větru). |
|
|
|
alfik |
Přidané 29-10-2008 16:02
|
Diskutující
Příspěvek: 4643
Založený: 21.04.06
|
Anebo je to prostě chybka v Ilu.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|