Zdar, Tajpan mi napsal PM, ale myslim ze by to spis melo jit pres diskusi at to kazdy vidi, je to obecne a dulezite tema.
Od Tajpan
Datum 29.12.2010 12:13
Předmět 4.10 počasie
ahoj,
kedže lietaš i reále, mám na teba otázku.
ak si si všimol v FMB je sú pridané požnosti k počasiu.
Vieš napísat pri akých hodnotách sa lieta, resp aké by malo byť dané nastvavenie , čo najviac približne k reálu?
to isté sa pýtam Fučidy a Roba.
najotravnejší
Tajpan
resp: v akom nastavení bude lietať AH-server
V tomhle prispevku popisu co si myslim ja tak nejak podle skusenosti, ale nikdy me to nenapadlo systematicky sledovat a je dost mozne ze realita je jina a tohle ze je mnou dost subjektivne videno.
Privital bych diskusi od lidi co letaji nebo od lidi co se zabyvaji meteo vecma at se zapoji a domluvime nejake rozumne nastaveni.
No co vim tak v realu se normalne sportovne leta bez jakychkoli problemu do 5m/s. Vetsi vitr znamena pro mnoho letounu omezeni, relativne snesitelne se leta az nekam k 8-10m/s co bych tak odhadl. Vetsi vitr uz znamena omezeni i pro vetsi stroje i kdyz dneska jsou velci dopravaci schopni letat i pri 25m/s pokud neni moc narazovy.
Omezeni je hlavne v prizemnim vetru kvuli vzletum a pristanim. Samozrejme za letu je to pak take dulezite, ale kdyz uz clovek je ve vzduchu, ma tam moznost manevrovani a tak...
Leto:
* oblacnost byva 600-1200m AGL zakladny.
* u nas je bezne jen maly vitr do 3m/s s mirnymi poryvy a turbulencemi.
* Vitr nad 5m/s je jen malo kdy v lete, vetsinou jsou pak i mirne az stredni poryvy s malou turbulenci.
* v bourkach (jen 3-4 za leto a radove hodina-dve) vitr do 20m/s s velkymi narazy a velkymi turbulencemi.
Podzim:
* Oblacnost 500-800m AGL zakladny, vyskyt rannich mlh.
* prevazuje vetrno kolem 5-8m/s, stredni narazy, mala turbulence.
* obcas vetrno i kolem 12m/s, stredni narazy, zadna turbulence.
Zima:
* Oblacnost 300-800m AGL zakladny, obcasny vyskyt celodennich prizemnich mlh a kourma.
* Bezne jen maly vitr do 3m/s s mirnymi poryvy bez turbulence.
* Vitr nad 5-8m/s mene casto, vetsinou jsou pak i mirne az stredni poryvy bez turbulence.
Jaro:
* Oblacnost 500-2000m AGL zakladny, vyskyt rannich mlh.
* prevazuje vetrno kolem 5-8m/s, stredni narazy, stredni turbulence.
* obcas vetrno i kolem 15m/s, stredni a velke narazy, mala turbulence.
To bych tak tipoval jako vnitrozemske pocasi. Pri pobrezi bych cekal obecne silnejsi vitr stabilniho charakteru bez turbulenci, a vetsi oblacnost. Nad morem (pacifik) asi to same ale s vyssimi zakladnami mraku.
Noo..já bych mraky minimálně v létě poslal i výše..a vítr bych se asi taky nebál trochu zesílit. Ale mé zkušenosti jsou v tomhle směru moc malé, než abych to mohl nějakým dlouhodobějším pozorováním kvalifikovaněji odhadnout. Co nějaká meteo data?
V létě mraky výše. Pod 1000m AGL jsem potkal mrak jen na Ještědsko-kozákovském hřebu při jihozápadním větru.
Ale vzpomínka pěkná:
Bylo to JV od Semil. Podlétal jsem ho směrem na Lomnici a mrholilo z něj. Viděl jsem tenkrát 3 duhy najenou. A očekávanej stoupák nikde.
napadlo me treba Windguru. Nakonfiguroval jsem si Ranou u Loun (jednak od sud pochazim, jednak je tu letiste a Rana je jedno z paraglide a rogalo center):
Akorat tam neni vyska zakladen, typ oblacnosti a poryvy, ale to uz se da nastrelit.
Co se pamatuji, tak koncem padesátých let létali letečtí modeláři při soutěžích volných modelů do 12 m/s. Jen vzpomínka pamětníka, těsně pod touto hranicí se létal okresní přebor na Rané.
Upravil/a Uzin dne 29-12-2010 15:21
Uzin napsal:
Co se pamatuji, tak koncem padesátých let létali letečtí modeláři při soutěžích volných modelů do 12 m/s. Jen vzpomínka pamětníka, těsně pod touto hranicí se létal okresní přebor na Rané.
No jo, ale vsadim se ze to byly svahove magnetaky a pro ty je vitr vhodny, byt tech 12m/s je uz i na ne dost. Nebo se pletu?
Blaník má v manuálu povoleno čelních 12m/s, resp. boční 3m/s jako maximum. Ale když to jde přímo zepředu tak se dá bezpečně kočírovat i v o něco silnějším větru. Horší jsou různý poryvy.
Tak to byly tehdejsi soutezici soucasne i adepty na sprint na 6km pri tomhle vetru. To letecti modelari byly asi fakt namakani prespolni bezci. To si neumim predstavit, ja poustel A2 max. za slabeho vetru a i tak jsem se nabehal kilometru a obcas proste nedobehl a prisel o nej... Zlata RCcka, dneska bych uz volnasky neubehal.
Nechci zahlcovat vlákno, ale těch 12 m/s byla horní hranice regulérnosti, běžně se i rekreačně lítalo při 6 m/s. Přespolní běh to byl stejně, ale horší bylo, když člověk z lenosti (blbosti) nenastavil determalizátor, a ona byla termika. Jednou v Mostě v zimě jsem udělal zkušební let, jen asi na 20 m šnůry: A2 zmizela v nízkých mracích, za měsíc mi ji přinesl železničář, že prý ji našel v Teplicích na kolejích před příjezdem vlaku. Ani po klukovi nechtěl nálezné, lol.
Vykání je následek nepochopení formy vlády pozdních římských císařů. Koncem Římského císařství spoluvládli čtyři vládci. Proto byli oslovován jako celek. Tykání je správné.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.