Pěknej sestřel Rumcajsi, tohle to je přesně to, když se tu zatáčku nepovede správně udělat. Útočník má letadlo jako na talíři... Není to všecho tak jednoduché
"Když umřeš, tak o tom nevíš, ale pro ostatní je to těžké. To samé platí, když jsi debil." ~ autor neznámý
Mám tu k tématu jedno propagační videjko. Zde je to ve stylu "Mnoho psů – zajícova smrt". Když je protivníků mnoho, nepomůže sebeúžasnější zatáčka. A že tam ten Turek předvedl zatáčku nevídanou. A ten roll těsně nad zemí je taky z říše snů. Mimochodem, ten roll rate je takovej kvůli zjevně blbé implementaci směrovky. Směrovka rolluje s Bf 109 asi jako by to byl lítací aparát z WW1. Jakpak je tohle asi možné?
Co má to videjko propagovat? Tou první zatáčkou palbě unikl, v té druhé už možná brejkoval před někým jiným, komu třeba také unikl. Že víc letadel sestřelí jedno manévrující je jasné.
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
Mám tu k tématu jedno propagační videjko. Zde je to ve stylu "Mnoho psů – zajícova smrt". Když je protivníků mnoho, nepomůže sebeúžasnější zatáčka. A že tam ten Turek předvedl zatáčku nevídanou. A ten roll těsně nad zemí je taky z říše snů. Mimochodem, ten roll rate je takovej kvůli zjevně blbé implementaci směrovky. Směrovka rolluje s Bf 109 asi jako by to byl lítací aparát z WW1. Jakpak je tohle asi možné?
Co má to videjko propagovat? Tou první zatáčkou palbě unikl, v té druhé už možná brejkoval před někým jiným, komu třeba také unikl. Že víc letadel sestřelí jedno manévrující je jasné.
Ale tos to napsal úplně správně. Brejkoval chvíli, až mu došly síly.
Shadowdeath napsal:
Pěknej sestřel Rumcajsi, tohle to je přesně to, když se tu zatáčku nepovede správně udělat. Útočník má letadlo jako na talíři... Není to všecho tak jednoduché
Ani tak nejde o povedenou zatáčku. On lítat umí a zatáčky tam vysekl hezké. Je to o tom, že proti přesile je zatáčka stejně na pikáču. Uhne prvnímu, možná druhému, ale třetí si z něj udělá terč na střelnici. Vysekl 3 energeticky velmi náročné manévry za sebou a dostal se tak na pádovku. Ve chvíli, kdy jsem střílel, už skorem stál. Kdybych ho netrefil já, sundal ho tam ten vedle mě nebo prostě někdo jinej.
Upravil/a Rumcajs dne 13-01-2015 00:20
1stCL_Werner napsal:
2) Horizontála
Taková střední cesta. Osobně mých 70% breaků v podobných situacích. Zatím jsem nedošel k lepšímu manévru, než perfektně nacvičená a načasová postupně utahovaná horizontála se čtvrtvýkrutem a přechodem do bojové zatáčky do směru odlétávajícího útočníka. Pokud podobný manévr uděláte s tak dobře akcelerujícím letadlem, jako je 109 proti těžkým letadlům jako je LaGG/P-47 můžete so dostat do ofenzívy. Vzhledem k tomu, že jsem s tím několikrát došel ke streakům kolem 100, zatím mě moc nepřesvědčilo o špatnosti horizontály ve správně volených situacích.
Tzv. Skywolfova zatáčka . Nejúčinnější věc, kterou mě před mnoha lety učil a já ji pak předával Lionstvu. Ještě je dobré ji okořenit mírným klesáním.
no naposledy v CLODe som v Huriku unikol asi 4rom befkam od ich lodstava k svojmu pobreziu (lode boli tak 3/4 cesty cez kanal pri anglickom pobrezi). mal som trochu vysky ale nie moc. zaklad je, nelietat predvidatelne. napr pouzival som negativne Gcka pri unikoch, co samozrejme nemci tak moc nepredpokladaju ze bude Hurik robit, ze. motor sice vzdy zakuckal, ale nikdy nezhasol. a tak som prezil
horizontalna zatacka moze byt dobra rada pre pilotov pocas WWII, ale toto nie je WWII. v hre aj Bf moze ist do horizontalnej zatacky prenasledovat svoj ciel a je mu jedno ze je nizko a v podstate na nepriatelskom uzemi.
najlepsie sa unikalo pred Lionmi kedze lietaju dost rozumom a nepustaju sa do krkolomnych prenasledovani svojej obete. aj ked by ju mohli dostat, vedia ze by sa mohli vystavit niekomu inemu. takze vcas prerusia svoj utok. to je radost bojovat (myslene seriozne)
bacha na Bfka s klapkami na krvavych ociach, tam vam utiahnuta horizontalna zatacka skor nepomoze. dalej bacha na Fkace, ktori vedia predvidat a vyzobnu si vas na konci tej utiahnutej zatacky.
1stCL_Werner napsal:
...
2) Horizontála
Taková střední cesta. Osobně mých 70% breaků v podobných situacích. Zatím jsem nedošel k lepšímu manévru, než perfektně nacvičená a načasová postupně utahovaná horizontála se čtvrtvýkrutem a přechodem do bojové zatáčky do směru odlétávajícího útočníka. Pokud podobný manévr uděláte s tak dobře akcelerujícím letadlem, jako je 109 proti těžkým letadlům jako je LaGG/P-47 můžete so dostat do ofenzívy. Vzhledem k tomu, že jsem s tím několikrát došel ke streakům kolem 100, zatím mě moc nepřesvědčilo o špatnosti horizontály ve správně volených situacích.
...
Já to vyjádřil možná poněkud špatně. S ohledem na 90 % lidí se kterými jsem kdy lítal je horizontální zatáčka asi dobrá volba. I dneska většina kluků od nás, pokud padá z převýšení na konkurenci, tak letí čistým nebo zpožděným kurzem. A pokud jim začne soupeř utahovat zatáčku, tak jdou za ním a na předsazený kurz se dostávají až při pokusu o střelbu. Z mého pohledu naprostá zhovadilost, neb výhled na soupeře je blokován motorem a navíc s tím utahováním na předsazení se ztrácí pekelně energie. Následně pak není problém, aby se soupeř dostal do střelecké pozice. Proto jsem udělal to video, abych ukázal jak eliminovat tu utahovanou zatáčku. Posouzení horiznontální zatáčky jako ne příliš dobré volby jsem bral z pohledu hovádka jako jsem já, který má ošklivu tendenci trefovat letadla z jiné než "ideální" pozice, zaparkován za ocasem
Mimochodem ta dvojice Jaků byla od 72AG a oba byli na TS. Samozřejmě nemůžu říct na sto procent, že o mně věděli, ale z chování jak vedoucího, tak čísla bych řekl že ano.
Jenže on na tebe začal reagovat pozdě. Správné provedení postupně utahované zatáčky začíná mimo dostřel. Prostě ti začne uhybat z kursu. Pak, pokud chceš pokračovat v útoku, musíš jít za ním. Nebo musíš útok přerušit a zvolit jinou strategii. Tohle provádím celkem často, mám za sebou mimo dostřel nadšence v Bfku, má převýšení a snaží se mě dohonit. Začnu nejdřív mírně točit, následuje a přibližuje se, postupně utahuju, což ho stojí víc energie než mě, protože je rychlejší. Když už by střílel, utáhnu to na krev a případně proložím nějakou drobnou změnou, aby to nebylo úplně predikovatelný a předsazení nešlo tak samo od sebe. Protože je stále ještě rychlejší, v nějakou chvíli ten útok přeruší a začne stoupat v přímce. Když je blízko, dá se mu dostat za ocas a vystřelit. To už tu taky bylo vzpomínaný. Když to udělá dobře, pokračuju rovně, zatímco on vzadu nademnou mění rychlost na výšku, aby zas pokračoval v útoku v tom samém duchu. Jenže už bude mít menší náskok, kus energie už utratil. Pak je otázka, jak pokračovat. Zda to samý, nebo jít do nějaké větší akce. Občas udělám to, že jak z toho stoupání začne zase dajvovat ke mě, zvednu to a jdu mu naproti. Protože je akorát na začátku dajvu, asi nebude mít rychlost na to, aby zas zvedal čumák. Občas se tak povede srovnat rozdíl energií. Problém jsou lidi, co tohle uměj vyřešit. Občas člověk trefí borce, co si ubere plyn a nechá si tak akorát energie, aby mě dohonil. Ono je to dost náročný na odhad, protože stačí trochu a přežene to a je v tu ránu v defenzívě. Ale třeba tenhle TURK klan má asi 3 piloty, co to prostě uměj a udělaj to dobře. Podobně pak Embv, Alambashi, Molnienosnyi, Jcomm a jiná vyčuraná esa.
Jinak z toho mýho videa je znát jedna věc. Totiž je na tom vidět, jakou to Befko dokáže vytočit zatáčku. Je to kombinace klapek, trimu, směrovky a poloprázdné nádrže. Za sebe si myslím, že v tom existuje nějaká přehnanost. Ale to je jiná kapitola, to nejsme u DM ale u FM.
Já s oblibou dělám to, že když mi někdo začne takhle uhybat, přeruším útok, přestanu klesat a držím level a letím k němu. Lidi tohle mate a často na to reagujou tak, že pokračujou v utahování zatáčky. Když se dostanu do pozice nad, točej, co to jde, protože něvěděj, co přijde. Tak na dotyčnýho spadnu z vrchu. Zase borci jako výše jmenovaní to uměj vyřešit. Běžní a nováčci často padaj k zemi. Vůbec přerušení útoku v ranné fázi, ponechání si výšky a nechání soupeře, aby udělal svůj naplánovaný defenzivní manévr, co ho stojí spoustu rychlosti, je můj oblíbený přístup. Jen holt nefunguje na esa. Ale na ně nefunguje skoro nic, takže to vyjde nastejno.
no naposledy v CLODe som v Huriku unikol asi 4rom befkam od ich lodstava k svojmu pobreziu (lode boli tak 3/4 cesty cez kanal pri anglickom pobrezi). mal som trochu vysky ale nie moc. zaklad je, nelietat predvidatelne. napr pouzival som negativne Gcka pri unikoch, co samozrejme nemci tak moc nepredpokladaju ze bude Hurik robit, ze. motor sice vzdy zakuckal, ale nikdy nezhasol. a tak som prezil
To ano, ale bavili jsme se o situaci vyjití z útoku jednoho letadla. Pokud je soupeřů více, tak se zatáčka a zastavení na místě rovná smrti a jediná šance je prostě držet směr, kvrdlat s tím a doufat. Tenhle způsob mi ale moc nesedí.
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
Mimochodem ta dvojice Jaků byla od 72AG a oba byli na TS. Samozřejmě nemůžu říct na sto procent, že o mně věděli, ale z chování jak vedoucího, tak čísla bych řekl že ano.
V tom případě to lecos vysvětluje, očividně tě vedoucí viděl a točil na tebe, dvojka letěla v závěsu za ním a snažila se reagovat přetočením dolů až když mu vedoucí potvrdil tvůj útok na něj. imho tě teda vůbec neviděl a není to úplně ta situace kterou řešíme. Ale přepad to byl pěknej.
Jinak to vyvěšení za nepřítele mi přijde to nejzábavnější na lítání se 109. Musíš si pohrát s energií a správně se vybrzdit, aby si se dobře zařadil a předsadil. Pro mě to je mnohem víc zábavné, než vyslat dávku milionu zbraní do prostoru kam cíl brejkuje alá FW žehlička style
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
Já naprosto stejným způsobem (jako na tom videu) lítám i se 109 v základní výbavě. Pravda mám tam pouze jeden kanon, ale i tak to funguje docela dobře.
Parkování za ocasem nemám rád z toho důvodu, že si člověk tak akorát koleduje o to, aby ho sundal někdo další. A mně baví lítat tak, abych riskoval co nejméně, i když je to jenom virtuální riziko
Jenže on na tebe začal reagovat pozdě. Správné provedení postupně utahované zatáčky začíná mimo dostřel. Prostě ti začne uhybat z kursu. Pak, pokud chceš pokračovat v útoku, musíš jít za ním. Nebo musíš útok přerušit a zvolit jinou strategii. Tohle provádím celkem často, mám za sebou mimo dostřel nadšence v Bfku, má převýšení a snaží se mě dohonit. Začnu nejdřív mírně točit, následuje a přibližuje se, postupně utahuju, což ho stojí víc energie než mě, protože je rychlejší. ...
Tady ale předpokládáš, že on pořád míří na tvůj ocas, respektive předsazovat začne až těsně před střelbou. Jenže já předsazuji vlastně už ve chvíli, kdy jde soupeř do té mírné zatáčky, kterou následně víc a víc utahuje. To je mu ale k ničemu, protože já letím s dostatečně předsazeným kurzem (a většinou i mimo jeho rovinu zatáčky). Vzhledem ke vzdálenosti je pro něj navíc velmi těžké zjistit, že neletím za něj, ale už dávno před něj. Jeho utažení nebo povolení zatáčky pak koriguju jednak okamžikem výstřelu a jednak směrovkou. Případnou změnu jeho výšky výškovkou. Ztráta energie na mojí straně je minimální (pokud dobře odhadnu jeho budoucí polohu je nulová) a rozhodně menší než cíle.
Ale jak jsem psal, většina virtuálních pilotů by ten útok provedla tak, že by celou dobu letěli "za/na ocas cíle" v rovině jeho manévru a teprve nějakých 200 m maximálně 300 m za cílem by začali řešit předsazení. Pak ta obrana utáhnutím zatáčky má velkou naději na úspěch. Dalo by se nadneseně říct, že většina útočí tak, že svoje aktuální manévrování přizpůsobuje aktuální reakci soupeře. Já se v tomhle směru snažím myslet dopředu. To znamená, že už v relativně ranné fázi útoku letím do pozice, kde by měl soupeř podle všech předpokladů být ve chvíli, kdy budu střílet. Samozřejmě ne vždycky to vyjde. Ale vychází to dost často a právě proto říkám, že z mého pohledu je jakýkoli ustálený manévr špatná volba, jelikož cíl přivede přesně tam, kde předpokládám že bude.
Jo a co když tě prohlídne a zareaguje zatáčkou na druhou stranu? Taks předsadil někam, kam on nepoletí vůbec. Hezky to předvedl právě ten můj Turek. Využil toho, že ta 109 je schopná s pomocí směrovky rollovat rychleji a otočil směr zatáčky.
Tohle všechno předsazování je fajn, ale předpokládá to, že na tebe reaguje až velmi blízko. Jo, je to častá situace, většina sestřelů, co mi spadne do klína, jsou lidi, co o mě před výstřelem nevěděli vůbec. Další početná skupina jsou ti, co sice vidí, ale reagují nevhodně, nebo mají zjevné problémy s orientací či ovládáním letadla. Skutečných solokapříků je pomálu a ty se musej ale odpracovat.
A jedno malé rýpnutí do modrých. Nejsnazší v aktuálním BOSku je to s F4. Kdo lítá F4 a nic jiného, je tak trochu jako ta Polská letka v ROFku, co lítala jen Camely a Pupy a když je neměli na mapě, radši se odlogovali. 190 a i 109 G2 je mnohem větší challenge. Následuje Jak a na konci jsou La 5 a LaGG3.
Každý dogfight je iný a každý pilot má inú taktiku. To, čo jeden pokladá za zhovadilosť, iný s úspechom používa - a naopak. Niekomu vyhovuje uštvať nepriateľa v úzkych zatáčkach, zatiaľčo druhý sa takému boju vyhýba ako čert krížu a tretí skombinuje obidva druhy útoku. Nie je žiadny univerzálny návod na to, ako zostreliť nepriateľa alebo ako mu uhnúť. Všetko závisí od momentálnej situácie, a od rýchleho zhodnotenia čo v danej chvíli urobiť. A o tom to celé je.
Tady nejsme v rozporu. Proto taky jsem psal, že cokoli jenom ne ustálený manévr (což je právě ta utahovaná zatáčka), který cíl s určitou tolerancí přivede do předpokládaného prostoru. Pokud mi ve vzdálenosti řekněme 400 nebo 500 metrů přejde z levé zatáčky do pravé, tak jde samozřejmě většinou útok do kopru. S tím se holt musím smířit.
Každý dogfight je iný a každý pilot má inú taktiku. To, čo jeden pokladá za zhovadilosť, iný s úspechom používa - a naopak. Niekomu vyhovuje uštvať nepriateľa v úzkych zatáčkach, zatiaľčo druhý sa takému boju vyhýba ako čert krížu a tretí skombinuje obidva druhy útoku. Nie je žiadny univerzálny návod na to, ako zostreliť nepriateľa alebo ako mu uhnúť. Všetko závisí od momentálnej situácie, a od rýchleho zhodnotenia čo v danej chvíli urobiť. A o tom to celé je.
Naprosty souhlas. Je to asi mirne OT, ale me treba fascinuje, jake mnozstvi pilotu v ROF posledni rok zacalo pouzivat jako defenzivni taktiku nuzky, kdyz podle mne se prave proti nuzkujicim letounum v ROF tak prijemne bojuje, staci stahnout plyn a jen mackat strelbu pokazde, kdyz ma nuzkujici souper proletet proudem strel. Kdyz proleti proudem strel po ctvrte, tak uz je vetsinou pilot zraneny nebo jeho stroj kouri a muj hadraplan tu minimalku pred nuzkujicim strojem stejne ustoji. Pred 4 roky mi nuzkovali tak jeden dva souperi z 10-ti, dnes jdou ihned do nuzek minimalne 8 z 10-ti. Pritom Roll-Rate u tech hadraplanu neni podle me takovej, aby se vyplatilo do tech nuzek vubec jit, natoz kdyz utocnik muze na te padovce s 600kg erem zustat opravdo dlouho. Sorry za OT.
Vykání je následek nepochopení formy vlády pozdních římských císařů. Koncem Římského císařství spoluvládli čtyři vládci. Proto byli oslovován jako celek. Tykání je správné.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.