Prosba o konzultaci
|
310_cibule |
Přidané 16-12-2022 11:23
|
Fusioner
Příspěvek: 14931
Založený: 29.09.05
|
Kolega píše jakousi literární fikci a položil mi záludný dotaz, na nějž neumím odpovědět. Může někdo pomoci?
"Jak složité by bylo bez přechozího proškolení pro amatérského pilota přejít z Cessny 172 RG na Beechcraft King Air 260? Ten druhý je trochu větší a ma k vrtulím turbo pohon, což Cessny nemají."
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
310_cibule |
Přidané 16-12-2022 11:41
|
Fusioner
Příspěvek: 14931
Založený: 29.09.05
|
Kdyby někdo dokázal odpovědět smysluplně, byl bych zavázán.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
Tapi |
Přidané 16-12-2022 11:51
|
Uživatel
Příspěvek: 1141
Založený: 08.04.09
|
Truboprop motor obecně potřebuje trošku jinačí přístup. Turbína se snadno poškodí, když nedodržíš přesně postup nahazování motoru a zejména přidávání směsi a výkonu. Také nesmíš jít přes povolené maximum, jinak motor končí. Pilot sleduje jiné parametry než u klasického motoru, zejména Torque a NG (které se udává v %). Vice např. zde: https://airplanea...p-engines/
Engine Start
The pilot engages the starter and monitors NG to reach a minimum value prior to introduction of fuel.
After fuel is introduced, the pilot monitors ITT to avoid too high of a starting temperature, NG to verify the appropriate time to disconnect the starter and normal engine acceleration during the start, and propeller RPM to verify the prop reaches its minimum speed.
|
|
|
|
WT_Horrido |
Přidané 16-12-2022 11:57
|
Fusioner
Příspěvek: 10264
Založený: 30.09.05
|
Pokud je hrdina knihy někdo jako Beate Uhse, tak by možná stačilo zběžně prolistovat manuál...
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
|
|
|
|
310_cibule |
Přidané 16-12-2022 12:04
|
Fusioner
Příspěvek: 14931
Založený: 29.09.05
|
Děkuju.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
magot |
Přidané 16-12-2022 12:45
|
Fusioner
Příspěvek: 17287
Založený: 19.06.08
|
Přesně tak. Potřebuje manuál nebo člověka co mu řekne vše potřebné k motorům, limity, jak na start a přistání a nouzové postupy. Akce tak na hodinu?
|
|
|
|
alfik |
Přidané 16-12-2022 12:49
|
Diskutující
Příspěvek: 4644
Založený: 21.04.06
|
Přeškolení s certifikací je na několik desítek hodin teorie a nácviku postupů na trenažéru (je-li k disp.), v ofiko škole. Ale nevím kolik je při přeškolení letových hodin, jak s instruktorem, tak samostatně.
Musí se mj. prakticky naučit, jak lítat s jedním motorem na straně, bez druhého když se něco stane, to na Cessně není. Ta má jen ten jeden
Ale jak píše Tapi, největší problém jsou postupy (jak při nahazování a zdechání, tak nouzofky) motoru/ů.
Kolik by to zabralo při samoučbě... no tak to nevím
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
310_cibule |
Přidané 16-12-2022 13:14
|
Fusioner
Příspěvek: 14931
Založený: 29.09.05
|
Dík všem. Jak jsem pochopil, šlo mu o to, zda může člověk prostě někde přistát s cessnou, skočit do turboprop a odletět. Bez nějaké instruktáže či manuálu. Což zjevně nemůže.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
Hot_Dog |
Přidané 16-12-2022 13:24
|
Diskutující
Příspěvek: 3985
Založený: 15.10.14
|
Můj osobní názor:
Já si dovedu představit, že pokud by to byl vnímavý, šikovný a chytrý člověk, co se trochu vyzná a přečetl si samostudiem postupy, tak by měl docela velkou šanci s tím vzlétnout, přistát a nezabít se u toho...
Ta šance by byla odhadem tak někde mezi 10%-90%, ale popravdě, asi ani těch 90% není uplně to co chceš...
Bez přečtení/znalosti postupů, v krátkém čase, jako že do toho sedne a do pár minut (i hodin) vzlétne imho téměř uplně bez šance...
|
|
|
|
Hot_Dog |
Přidané 16-12-2022 13:35
|
Diskutující
Příspěvek: 3985
Založený: 15.10.14
|
Ještě k tomu, na reálným simulátoru let-410, na kterym probíhá výcvik reálných pilotů sem s tím v pohodě vzlítnul a sednul na první dobrou, ale řešil sem jen Berany, pedály, trim výškovky a tah, zbytek za mě dělal kopilot a rozhodně bych to během krátký doby nedal...
|
|
|
|
310_cibule |
Přidané 16-12-2022 13:51
|
Fusioner
Příspěvek: 14931
Založený: 29.09.05
|
A ještě pro Horriho: Právě jsi poradil svému oblíbenému autorovi Pehemu ; )
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
WT_Horrido |
Přidané 16-12-2022 13:57
|
Fusioner
Příspěvek: 10264
Založený: 30.09.05
|
V tom případě se jistě zvedne kvalita díla o 275,5%
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
|
|
|
|
310_cibule |
Přidané 16-12-2022 14:04
|
Fusioner
Příspěvek: 14931
Založený: 29.09.05
|
Prý tě uvede v tiráži a osobně ti poděkuje na společnéautogramiádě ; )
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
AH_Kraken |
Přidané 16-12-2022 14:42
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 486
Založený: 05.12.05
|
Bývá zvykem, že v vletadle je letová příručka a i checklisty. Teoreticky by to Cibule možné bylo. Samozřejmě je to opravdu krajní případ. |
|
|
|
310_cibule |
Přidané 16-12-2022 15:01
|
Fusioner
Příspěvek: 14931
Založený: 29.09.05
|
Díky, Krakene.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
alfik |
Přidané 17-12-2022 10:35
|
Diskutující
Příspěvek: 4644
Založený: 21.04.06
|
Hele, ať autor předpokládá že jde o 007 a zvládne to
Kdyby se nic nepo... tak by to zvládl, asi.
A kdyby se něco po..., tak by zvládl aspoň nouzové přistání
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
ringlett |
Přidané 01-03-2023 16:16
|
Diskutující
Příspěvek: 2066
Založený: 23.10.09
|
Využiji již založené vlákno.
Narazil jsem na knihy https://www.raf-i...ns-series/ a zajímalo by mě, zda někdo z vás měl s publikacemi tohoto vydavatele osobní zkušenost?
Jak na tom knihy jsou po stránce informační a zpracováním ...
Když si ty stránky prohlížím kloním se k názoru, že to úplně za ty peníze nestojí.
Padesát stránek fotografií, nakreslených bokorysů a trochy textu dám do kupy taky.
Ale rád se nechám přesvědčit.
Díky
Upravil/a ringlett dne 01-03-2023 17:50
|
|
|
|
1stCL_Fucida |
Přidané 01-03-2023 17:38
|
Hlavní administrátor
Příspěvek: 10633
Založený: 26.01.13
|
Na mě to působí trochu "lacině". Ale to je jen první dojem, v ruce jsem to neměl...
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
|
|
|
|
CSW_Karlos |
Přidané 01-03-2023 19:19
|
Uživatel
Příspěvek: 511
Založený: 24.08.07
|
310_cibule napsal:
Kolega píše jakousi literární fikci a položil mi záludný dotaz, na nějž neumím odpovědět. Může někdo pomoci?
"Jak složité by bylo bez přechozího proškolení pro amatérského pilota přejít z Cessny 172 RG na Beechcraft King Air 260? Ten druhý je trochu větší a má k vrtulím turbo pohon, což Cessny nemají."
Ahoj Cibule,
teď jsem si prošel tohle vlákno, sice už asi pozdě, ale můžu se podělit z mých zkušeností pozice leteckého technika takhle:
C-172RG je písťák, měl jsem ji možnost také servisovat během dvou let a párkrát jsem se s ní i proletěl a vyzkoušel si s ní na zemi i pár motorovek, když jsem to předával finálně ze servisu, v podstatě je to Cessna jako každá jiná s pístovým motorem s tím rozdílem, že má zatahovací podvozek, silnější motor a stavěcí vrtuli, než klasická 172 a je tím pádem i rychlejší. U těhlech písťáků, si v podstatě hlídáš akorát tlak a teplotu oleje, plnící tlak + otáčky vrtule a dobíjení (baterka+avionika). Zato u turbopropu je vše úplně jinak, momentálně dělám převážně typy Pilatus PC-12/47E (NG/NGX) a Piper Meridian PA-46-500/600TP. Oba dva typy mají skoro identické motory Pratt & Whitney s tím rozdílem, že na Pilatusu je silnější (PT6A-67P) a na Meriddianu (PT6A-42A, ty samé mají i ty King Airy) výkon je u něj stažen tuším o 50%, protože plný výkon by to stejně nedokázalo smysluplně využít. Rozdíl od písťáku s turbopropem je už při samotném startování, kdy si musíš převážně hlídat několik věcí najednou, a to teploty ITT, kdy se pohybují od 600-850 °C, záleží jaká je teplota ovzduší a hlavně jestli motor už neběžel předtím, tím pádem to musíš uchladit přes startér na necelých 150°C a míň, jinak ti hrozí, že ten motor spálíš (výrobce udává, že to vydrží i 5s na 1000°C, ale to můžeš potom motor nechat svěsit a poslat na generálku a už bylo pár případů co znám, že se to pár borcům podařilo a škoda za mega a půl doláčů je na světě, osobně si na to vždycky dávám největšího majzla), během toho musíš také hlídat teplotu+tlak oleje, kolik máš odběr na baterce při startu, jestli ti potom startér přes spojku odepnul + správné dobíjení přes generátor a mezitím mít pořád připravenou pravou ruku na Cut-off páce, aby jsi mohl při sebemenším překročení teplot ITT (většinou na reakci máš 4-5 sekund) pohotově zareagovat a vypnul vstřikování paliva do spalovačky a do toho ještě stihl zapnout manuálně startér a mohl motor dochladit + vyfoukat zbytkové plameny ve spalovačce, jinak ti to začne hořet, tady člověk opravdu nesmí zpanikařit Potom když vše šlape jak má, tak si hlídáš krouťák (torque PSI), otáčky vrtule (Np), otáčky kompresoru (Ng) správné dobíjení baterek a ostatní funkce (avionika+hlášky na CAS panelu). A to jsem nastínil pouze startovací sekvenci jednoho motoru, King Air jich má dva, takže o to větší dvojnásobná starost Jinak co se týče letových vlastností oproti Cessně, tak musíš počítat s každou situací, třeba že ti vysadí jeden motor + nouzové postupy, přepínání palivových nádrží, hlídání si údajů, komunikace a hlavně je to těžší mašina na pilotáž s rozdílnou avionikou. Reálně bys musel mít na přeškolení King Aira minimálně 300 - 500 letových hodin z toho něco na dvoumotorácích + nějaké hodiny na simulátoru, IFR doložku a tak 50 hodin nálet na stejném typu. Beru to z toho, co jsem slyšel od pilotů co znám a létají turbopropy. Taky by záleželo, jak by rychle vstřebal tolik informací z letové příručky a checklistů Takže za mě by to možná zvládnul, ale s velikou rezervou bych o tom pochyboval
Tady třeba přikládám pro zajímavost k nahlédnutí, jaké teploty ITT se pohybují při 33°C v létě při plném výkonu motoru na PC-12
Upravil/a CSW_Karlos dne 01-03-2023 19:33
|
|
|
|
ringlett |
Přidané 01-03-2023 19:25
|
Diskutující
Příspěvek: 2066
Založený: 23.10.09
|
1stCL_Fucida napsal:
Na mě to působí trochu "lacině". Ale to je jen první dojem, v ruce jsem to neměl...
Saburo napsal:
Mám No.2, 12 a 14
A nemám pocit, že to byly až tak dobře vynaložené peníze, ale.
Papír je celkem mizernej a i fotky tím pádem trpí. Navíc to nejsou většinou neznámé kousky.
Je to v podstatě zjednodušený popis služby daného typu u jednotlivých Sq RAF které jimi byly vybaveny. Plus vyjmenování všech případných úspěchů a ztrát, pokud možno i s S/N a označením konkrétního letadla a jména pilota.
Pokud o službě daného letadla u RAF máš nějakou představu, asi Ti to nic nedá.
Ale pokud víš kulový, jako já o džbánech v RAF, získal jsem alespoň nějakou představu co, kde a jak.
Pánové díky,
mě už se podařilo najít na netu pirátský "vzorek" a naprosto souhlasím. Jen jsem si ověřil svůj dojem. Jsou to výtahy z jiné literatury. Pro někoho kdo začíná by to bylo ideální. Když jsem to prolézal, a našel i prodej tisků fotek, celkem by mě zajímalo na co z toho má vlastně, a jestli vůbec, práva. |
|
|