May 18 2024 15:25:21
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 5

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,745
· Nejnovější pilot: Kokes
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
Prosba o konzultaci
310_cibule
Kolega píše jakousi literární fikci a položil mi záludný dotaz, na nějž neumím odpovědět. Může někdo pomoci?

"Jak složité by bylo bez přechozího proškolení pro amatérského pilota přejít z Cessny 172 RG na Beechcraft King Air 260? Ten druhý je trochu větší a ma k vrtulím turbo pohon, což Cessny nemají."
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
310_cibule
Kdyby někdo dokázal odpovědět smysluplně, byl bych zavázán.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
Tapi
Truboprop motor obecně potřebuje trošku jinačí přístup. Turbína se snadno poškodí, když nedodržíš přesně postup nahazování motoru a zejména přidávání směsi a výkonu. Také nesmíš jít přes povolené maximum, jinak motor končí. Pilot sleduje jiné parametry než u klasického motoru, zejména Torque a NG (které se udává v %). Vice např. zde: https://airplanea...p-engines/

Engine Start
The pilot engages the starter and monitors NG to reach a minimum value prior to introduction of fuel.
After fuel is introduced, the pilot monitors ITT to avoid too high of a starting temperature, NG to verify the appropriate time to disconnect the starter and normal engine acceleration during the start, and propeller RPM to verify the prop reaches its minimum speed.

WARBIRDS-BLOG.CZ
http://www.warbir...
 
WT_Horrido
Pokud je hrdina knihy někdo jako Beate Uhse, tak by možná stačilo zběžně prolistovat manuál...
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
 
310_cibule
Děkuju.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
magot
Přesně tak. Potřebuje manuál nebo člověka co mu řekne vše potřebné k motorům, limity, jak na start a přistání a nouzové postupy. Akce tak na hodinu? Úsměv
 
alfik
Přeškolení s certifikací je na několik desítek hodin teorie a nácviku postupů na trenažéru (je-li k disp.), v ofiko škole. Ale nevím kolik je při přeškolení letových hodin, jak s instruktorem, tak samostatně.
Musí se mj. prakticky naučit, jak lítat s jedním motorem na straně, bez druhého když se něco stane, to na Cessně není. Ta má jen ten jeden Úsměv
Ale jak píše Tapi, největší problém jsou postupy (jak při nahazování a zdechání, tak nouzofky) motoru/ů.
Kolik by to zabralo při samoučbě... no tak to nevím Úsměv
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
 
310_cibule
Dík všem. Jak jsem pochopil, šlo mu o to, zda může člověk prostě někde přistát s cessnou, skočit do turboprop a odletět. Bez nějaké instruktáže či manuálu. Což zjevně nemůže.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
Hot_Dog
Můj osobní názor:

Já si dovedu představit, že pokud by to byl vnímavý, šikovný a chytrý člověk, co se trochu vyzná a přečetl si samostudiem postupy, tak by měl docela velkou šanci s tím vzlétnout, přistát a nezabít se u toho...

Ta šance by byla odhadem tak někde mezi 10%-90%, ale popravdě, asi ani těch 90% není uplně to co chceš...

Bez přečtení/znalosti postupů, v krátkém čase, jako že do toho sedne a do pár minut (i hodin) vzlétne imho téměř uplně bez šance...
i.ibb.co/MRjkv1k/Hot-Dog.png
 
Hot_Dog
Ještě k tomu, na reálným simulátoru let-410, na kterym probíhá výcvik reálných pilotů sem s tím v pohodě vzlítnul a sednul na první dobrou, ale řešil sem jen Berany, pedály, trim výškovky a tah, zbytek za mě dělal kopilot a rozhodně bych to během krátký doby nedal...
i.ibb.co/MRjkv1k/Hot-Dog.png
 
310_cibule
A ještě pro Horriho: Právě jsi poradil svému oblíbenému autorovi Pehemu ; )
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
WT_Horrido
V tom případě se jistě zvedne kvalita díla o 275,5% Úsměv
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
 
310_cibule
Prý tě uvede v tiráži a osobně ti poděkuje na společnéautogramiádě ; )
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
AH_Kraken
Bývá zvykem, že v vletadle je letová příručka a i checklisty. Teoreticky by to Cibule možné bylo. Samozřejmě je to opravdu krajní případ.
 
310_cibule
Díky, Krakene.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
alfik
Hele, ať autor předpokládá že jde o 007 a zvládne to Úsměv
Kdyby se nic nepo... tak by to zvládl, asi.
A kdyby se něco po..., tak by zvládl aspoň nouzové přistání Úsměv
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
 
ringlett
Využiji již založené vlákno.

Narazil jsem na knihy https://www.raf-i...ns-series/ a zajímalo by mě, zda někdo z vás měl s publikacemi tohoto vydavatele osobní zkušenost?

Jak na tom knihy jsou po stránce informační a zpracováním ...

Když si ty stránky prohlížím kloním se k názoru, že to úplně za ty peníze nestojí.
Padesát stránek fotografií, nakreslených bokorysů a trochy textu dám do kupy taky.
Ale rád se nechám přesvědčit.

Díky
Upravil/a ringlett dne 01-03-2023 17:50
 
1stCL_Fucida
Na mě to působí trochu "lacině". Ale to je jen první dojem, v ruce jsem to neměl...
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
 
CSW_Karlos
310_cibule napsal:

Kolega píše jakousi literární fikci a položil mi záludný dotaz, na nějž neumím odpovědět. Může někdo pomoci?

"Jak složité by bylo bez přechozího proškolení pro amatérského pilota přejít z Cessny 172 RG na Beechcraft King Air 260? Ten druhý je trochu větší a má k vrtulím turbo pohon, což Cessny nemají."


Ahoj Cibule,

teď jsem si prošel tohle vlákno, sice už asi pozdě, ale můžu se podělit z mých zkušeností pozice leteckého technika takhle:

C-172RG je písťák, měl jsem ji možnost také servisovat během dvou let a párkrát jsem se s ní i proletěl a vyzkoušel si s ní na zemi i pár motorovek, když jsem to předával finálně ze servisu, v podstatě je to Cessna jako každá jiná s pístovým motorem s tím rozdílem, že má zatahovací podvozek, silnější motor a stavěcí vrtuli, než klasická 172 a je tím pádem i rychlejší. U těhlech písťáků, si v podstatě hlídáš akorát tlak a teplotu oleje, plnící tlak + otáčky vrtule a dobíjení (baterka+avionika). Zato u turbopropu je vše úplně jinak, momentálně dělám převážně typy Pilatus PC-12/47E (NG/NGX) a Piper Meridian PA-46-500/600TP. Oba dva typy mají skoro identické motory Pratt & Whitney s tím rozdílem, že na Pilatusu je silnější (PT6A-67P) a na Meriddianu (PT6A-42A, ty samé mají i ty King Airy) výkon je u něj stažen tuším o 50%, protože plný výkon by to stejně nedokázalo smysluplně využít. Rozdíl od písťáku s turbopropem je už při samotném startování, kdy si musíš převážně hlídat několik věcí najednou, a to teploty ITT, kdy se pohybují od 600-850 °C, záleží jaká je teplota ovzduší a hlavně jestli motor už neběžel předtím, tím pádem to musíš uchladit přes startér na necelých 150°C a míň, jinak ti hrozí, že ten motor spálíš (výrobce udává, že to vydrží i 5s na 1000°C, ale to můžeš potom motor nechat svěsit a poslat na generálku a už bylo pár případů co znám, že se to pár borcům podařilo a škoda za mega a půl doláčů je na světě, osobně si na to vždycky dávám největšího majzla), během toho musíš také hlídat teplotu+tlak oleje, kolik máš odběr na baterce při startu, jestli ti potom startér přes spojku odepnul + správné dobíjení přes generátor a mezitím mít pořád připravenou pravou ruku na Cut-off páce, aby jsi mohl při sebemenším překročení teplot ITT (většinou na reakci máš 4-5 sekund) pohotově zareagovat a vypnul vstřikování paliva do spalovačky a do toho ještě stihl zapnout manuálně startér a mohl motor dochladit + vyfoukat zbytkové plameny ve spalovačce, jinak ti to začne hořet, tady člověk opravdu nesmí zpanikařit Úsměv Potom když vše šlape jak má, tak si hlídáš krouťák (torque PSI), otáčky vrtule (Np), otáčky kompresoru (Ng) správné dobíjení baterek a ostatní funkce (avionika+hlášky na CAS panelu). A to jsem nastínil pouze startovací sekvenci jednoho motoru, King Air jich má dva, takže o to větší dvojnásobná starost Úsměv Jinak co se týče letových vlastností oproti Cessně, tak musíš počítat s každou situací, třeba že ti vysadí jeden motor + nouzové postupy, přepínání palivových nádrží, hlídání si údajů, komunikace a hlavně je to těžší mašina na pilotáž s rozdílnou avionikou. Reálně bys musel mít na přeškolení King Aira minimálně 300 - 500 letových hodin z toho něco na dvoumotorácích + nějaké hodiny na simulátoru, IFR doložku a tak 50 hodin nálet na stejném typu. Beru to z toho, co jsem slyšel od pilotů co znám a létají turbopropy. Taky by záleželo, jak by rychle vstřebal tolik informací z letové příručky a checklistů Mrknutí Takže za mě by to možná zvládnul, ale s velikou rezervou bych o tom pochyboval Úsměv

Tady třeba přikládám pro zajímavost k nahlédnutí, jaké teploty ITT se pohybují při 33°C v létě při plném výkonu motoru na PC-12 Mrknutí

i.ibb.co/4YYCvkv/IMG-20220630-160905.jpg
Upravil/a CSW_Karlos dne 01-03-2023 19:33
 
ringlett
1stCL_Fucida napsal:

Na mě to působí trochu "lacině". Ale to je jen první dojem, v ruce jsem to neměl...


Saburo napsal:

Mám No.2, 12 a 14
A nemám pocit, že to byly až tak dobře vynaložené peníze, ale.

Papír je celkem mizernej a i fotky tím pádem trpí. Navíc to nejsou většinou neznámé kousky.

Je to v podstatě zjednodušený popis služby daného typu u jednotlivých Sq RAF které jimi byly vybaveny. Plus vyjmenování všech případných úspěchů a ztrát, pokud možno i s S/N a označením konkrétního letadla a jména pilota.

Pokud o službě daného letadla u RAF máš nějakou představu, asi Ti to nic nedá.
Ale pokud víš kulový, jako já o džbánech v RAF, získal jsem alespoň nějakou představu co, kde a jak.


Pánové díky,
mě už se podařilo najít na netu pirátský "vzorek" a naprosto souhlasím. Jen jsem si ověřil svůj dojem. Jsou to výtahy z jiné literatury. Pro někoho kdo začíná by to bylo ideální. Když jsem to prolézal, a našel i prodej tisků fotek, celkem by mě zajímalo na co z toho má vlastně, a jestli vůbec, práva.
 
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

teamspeak server Hosting by TeamSpeak3.com
Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

15-05-2024 22:10
2 z 16 snad to stihnu na termín. Ale ty pruhy jsou děs.

15-05-2024 21:49
Nesnáším proužky o šířce 46 cm! Děs. A ani jeden to nemá stejně!

09-05-2024 09:43
Thou shalt not bear false witness.

08-05-2024 22:45
A nebo naopak? Takove "you" je i pro jednotne cislo a preklada se jako "ty"?

07-05-2024 20:34
Angličané si jenom vykají. Takove "you" je i pro množné číslo. Tedy v češtině se vždy překládá jako "vy".

06-05-2024 11:24
Ještě Paulusi napiš že "takoví angličané si jenom tykaji." Úsměv

05-05-2024 18:15
Ale hovno. Co je správné, určuje společnost a její kultura.

03-05-2024 11:15
Vykání je následek nepochopení formy vlády pozdních římských císařů. Koncem Římského císařství spoluvládli čtyři vládci. Proto byli oslovován jako celek. Tykání je správné.

30-04-2024 10:19
Teď se tyká všude. Každý je familierní jak kdybychom všichni spolu pásli husy.

29-04-2024 20:53
Tem Teamspeak jedete trojku nebo pětku? Mně se nechce nikam registrovat.

34,903,275 návštěv